PROPOSTA MODEL DESENVOLUPAMENT D’ACCÈS TEMPORAL A ESCALA SUPERIOR MITJANÇANT INTERINATGE
Preàmbul:
Actualment la plantilla de la UAB pateix un greu estancament en la carrera professional degut a la impossibilitat de convocar
oferta pública, tot i que és del tot necessària per al correcte funcionament i gesti ó de la Universitat.
Com que l’equip de govern és conscient de la situació, ha començat
tot un procés de reorganització de les estructures de gestió, crèiem que
aquest procés de reorganització necessita de possibilitar la promoció
del personal de les àrees de gestió, ja que no es poden canviar els
serveis tenint a més de la meitat del personal fent tasques per sobre de
la se va categoria sense el reconeixement i generar complicitat i
sacrifici sense una contraprestació, més encara si tenim en compte la
pèrdua de poder adquisitiu degut a la congelació dels salaris,
l’eliminació dels plusos menjador i campus i les pagues extraordinàries,
entre d’altres.
Per tot això exposat, el model que explica aquesta proposta suposa
possibilitar l’opció de poder promocionar de forma temporal i generar
una inquietud i complicitat en la millora del servei al que es pertany.
El model proposat és el de l’interinatge amb la voluntat d’eliminar
arbitrarietats, de solucionar greuges generats en anys anteriors i crear
un sistema clar i meridià de com, en quines condicions i per a quant
temps s’accedirà a una plaça que ha quedat deserta o que definitivament
es reconeixerà l’activitat desenvolupada. Al mateix temps, aquest
sistema també possibilita que aquesta plaça que queda vacant per la
promoció temporal pugui ser també ofertada de forma temporal.
REQUISITS PER ACCEDIR A UNA PLAÇA EN INTERINATGE:
1. Només poden accedir el personal que ja forma part de la plantilla
de la UAB, en cap cas pot accedir-hi per aquesta via personal aliè a la
UAB- És a dir, tot el personal amb contracte laboral (fixe, indefinit o
temporal) pot accedir a les places laborals i tot el personal
funcionari, ja sigui de carrera o interí, pot accedir a les places de
funcionari.
2. Per optar a una plaça cal que s’hagi convocat pel sistema ordinari
i hagi quedat deserta o que el titular de la plaça es trobi en una
situació en la que pot retornar a la plaça. En aquest segon cas en la
convocatòria fixarà el temps estimat en el que es tindrà la plaça
temporal.
3. Per poder optar a la plaça es seguirà una prelació en la possibilitat d’optar a la mateixa:
a. En el cas que la plaça sigui fruit de la reorganització
tindrà preferència per ocupar-la la persona que desenvolupava la plaça
que ha estat reorganitzada, independentment que tingui o no la categoria
demanada.
b. Per a fer aquesta estimació cal que hagi estat desenvolupant aquesta feina, com a mínim, els tres anys anteriors.
c. En cas que no es pugui ofertar de forma definitiva sinó
temporal es realitzarà per la via d’interinatge i durarà fins que la
persona titular de la plaça es reincorpori.
d. En la resta de casos seguirà el procediment ordinari
pactat amb l’òrgan de selecció de la UAB i només es farà l’oferta
d’interinatge si queda deserta la plaça. En aquest cas te preferència el
personal de l’escala, si queda altra vegada deserta els de l’escala
següent i així successivament.
4. Es podrà optar també a la promoció temporal per carrera
professional en els casos en que s’arribi un acord de promoció d’escala o
de promoció horitzontal i encara sigui impossible convocar oferta
pública.
CARRERA PROFESSIONAL MITJANÇANT INTERINATGE
Actualment la impossibilitat de convocar places d’accés a l’escala o
places de nova creació impossibilita la carrera professional dels
treballadors de l’administració pública. Per aquest motiu es donen
diverses casuístiques que caldria solucionar:
1. Comissions de serveis que s’eternitzen en el temps i que creen un efecte dominó de “segrest de places”.
2. Places per vigilància de la salut o per altres motius que no es
poden convocar i que acaben sent assumides per interins o personal amb
contracte d’obra i serveis que no reben la retribució íntegra de la
plaça que ocupen però si desenvolupen el total de la feina i
responabilitat.
3. Situacions en les que personal d’escala inferior realitza les
mateixes tasques que companys d’escala superior i que en cas de poder
haver-hi accés a escala ja s’haurien promocionat.
4. La resta de situacions que generan una manca d’incentius ni expectatives de promoció.
La carrera professional funcionarà temporalment de la següent manera:
1. Totes les places en comissions de serveis per més d’un any han de
sortir a concurs d’interinatge i es cobriran (previ concurs) per
interinatge totes dues places: la coberta i la que té en propietat.
2. Places en vigilància de la salut. Ídem, respectant sempre els
drets fonamentals de la persona objecte de vigilància de la salut i
sense obviar l’exercici de reclamar la responsabilitat penal si s’escau.
3. En els casos de que el treballador/a té en propi etat la plaça
però té una escala inferior a la de la plaça. Caldrà equiparar com a
interinatge el treballador mentre no es pot realitzar oferta pública.
Sense obviar la necessitat de realitzar la formació adient a l’escala a
la que accedeix.
4. Jubilacions parcials, baixes perllongades en eltemps, excedència
amb dret a reserva de plaça i anàlogues. Totes aquestes places han de
ser ofertades mitjançant interinatge i en les mateixes condicions
laborals que el treballador que les desenvolupava.
a. En el cas específic de jubilacions des de 2010 cap
endavant que no estiguin ofertades o cobertes en les mateixes condicions
que la persona que es jubila, seran cobertes mitjançant interinatge en
les mateixes condicions i, en cap cas, podran ser amortitzades.
5. Carrera professional strictu sensu. Promoció horitzontal dins del
mateix lloc de treball. Cal tenir en compte que fa més de 5 anys que no
hi ha oferta pública i que, en situacions diferents ja s’haurien produït
com a mínim dos processos de promoció a escala. Per aquest fet i per
evitar greu ges comparatius:
a. Tot el personal de l’escala auxiliar administrativa que
porti 2 o més anys en aquesta escala pot optar a realitzar un paquet de
formació de 50 hores d’adequació a les tasques de l’escala
administrativa i un cop realitzat serà interí/na de l’escala
administrativa a tots els efectes (C1-16 o l’equivalent a la categoria
administrativa quedesenvolupi)
b. Per similitud a l’apartat a, tots els administra tius de
nivell C1-16 (inclosos els casos d’interinatge) que portin 2 o més anys
en aquesta categoria podran optar a realitzar un curs de 20 hores per
adequació a les tasques de C1-18 i un cop superat, seran C1-18a tots els
efectes.
c. Per a la resta de casos de promoció (C1-21 cap endavant)
es crearà un procés específic per selecció i sempre i quan hi hagi una
vacant no coberta.
EFECTES D’ASSOLIR UNA PLAÇA D’INTERINATGE
El personal que, producte del procés de selecció, assoleixi aquesta
plaça (cal remarcar de forma temporal), té l’obligació de realitzar les
tasques objecte de la plaça i té el dret a percebre totes les
retribucions de la plaça guanyada (incloent els trienis) tal i com
figura a la RLT.
El desenvolupament d’aquestes tasques donarà dret apunts per a una
futura promoció en els efectes i còmput que acordin la JPF i/o el Comité
d’Empresa amb l’equip de govern de la UAB. En aquest cas, caldrà
modificar el procés de selecció per bonificar aquest temps de
desenvolupament de tasques superiors a les corresponents per a la futura
promoció, però en cap cas comportarà l’adquisició del dret a la
plaça,sinó una puntuació afegida i la puntuació no podrà superar a la
que s’obté per antiguitat a la plaça.
La vigència de l’interinatge romandrà fins que el titular torni a la
seva plaça o fins que s’obri oferta pública i, resolta l’oferta pública,
la plaça quedi coberta per la persona que l’ocupa amb interinitat o una
altra.